A 8m Open osztály – világszinten is egyedi innováció. Beszélgetés Fa Nándorral, a fejlődés katalizátorával

2018. Júl. 13.

A Volvo High Tech Regatta idén új osztállyal bővült: az itthon egyedülálló innovációt képviselő 8m Open osztály számára külön pályán, külön túrafutamok kerülnek megrendezésre. A futamok fővédnöke az osztály fejlődésének katalizátora, ötszörös Földkerülő vitorlázónk, Fa Nándor. Vele beszélgettünk a 8 méteres hajókról, a Volvo High Tech Regattáról és arról, vajon mitől lesz valójában high tech egy vitorlás, majd beszélgetésünket összefoglaltuk a következő cikkben.

 

A 8m Open osztály története 2000 környékén kezdődött. Fa Nándor bosszankodva nézte, milyen régi, leharcolt hajókat hoznak be a magyar vitorlázók külföldről, majd minimális átalakítással versenyeznek vele a Balatonon. Azt gondolta, itthon is elérhetők azok az anyagok és felszerelések, megvan az a hajós szakmai intellektualitás, ami szükséges egy jó hajó építéséhez. Elkezdte tervezni, majd megkereste Déry Attila fiatal hajótervezőt, és közösen véglegesítették egy 8 méteres tőkesúlyos, teljesítményorientált, Balatonra „optimalizált” vitorlás teveit. Így született meg a Fahajó 8mPro 2006-ban.

Attila tovább gondolkodott a terveken, immáron saját cége, a Flaar Boats keretei között, ebből inspirálódva készült el a Flaar 8mPro 2011-ben. A hajó alsó héja ugyanaz volt, mint a Fahajó, de minden egyebet teljesen máshogy alakítottak ki. A Flaar 8mPro tulajdonosa, Varga Lajos, az innováció megszállottjaként ezzel a hajóval indult el szólóvitorlás sikerei felé. Nem sokkal később, 2012-ben egy újabb típus a Flaar 26 került ki Attila kezei közül, ami új kihívóként állt be a 8 méteres mezőnybe.

Szintén 2011-ben került vízre az első Code8 is, ami ugyan külföldi tervezésű, de hazai építésű hajó, ezzel újabb elkötelezett 8 méteres versenyzőkkel bővült a csapat. 2014-ben elkészült a Pauger műhelyben a P26 – szintén hasonló szemléletmóddal. Mindezek által a 8 méteres osztályban egészen egyedülálló innovációs folyamat indult be, ami azóta is tart. A Flaar tovább fejlesztette a 26-os modellt, a hajóépítésben viszonylag újnak számító, pripreg/nomex méhsejt szendvics szerkezettel egy meglepően könnyű modellt alkottak, egy másik 26-os fejlesztésénél pedig itthon elsőként alkalmazták a DSS rendszert, ez lett a Flaar 26 RR, illetve Air. Ez a fejlesztési folyamat beindította a fiatalok fantáziáját is. Egyre többen érdeklődnek közülük a szólóvitorlázás iránt, ami nagy öröm, hiszen ők jelentik a jövőt.

 

Jelenleg körülbelül 20db Code8, Flaar 26, Flaar 26RR, Flaar 26 Air, P26, Fahajó és Flaar 8mPro hajó van a Balatonon, amik nagyrésze rendszeresen indul szólóvitorlás versenyeken.

 

Fotó: Cserta Gábor

 

Azért a 8 méteresekre esett a választás, mert a cél az volt, hogy népes szólóvitorlás mezőnyt tudjanak kialakítani. Ebben a kategóriában volt a legtöbb hajó, ami alkalmas volt a szólóvitorlázásra való továbbbfejlesztésre, illetve a méret a balatoni körülményekre is ideális. Gazdasági és pénzügyi oka is volt ennek, a realitás határain belül kellett tervezni. Racionálisan gondolkodva ez az a méret, aminek megvásárlása, fejlesztése akár középerőből is megoldható. Ráadásul ahhoz képest, hogy csak 8 méteresek, az új fejlesztéseknek hála már nagyon gyorsak tudnak lenni, még az abszolút mezőnyben is meg tudják szorongatni a náluk jóval nagyobb hajókat!

 

Ez szinte provokációnak is tűnhet a nagyobb, drágább hajókkal rendelkező vitorlázóknak. Cél is volt egy kicsit a provokáció, és hogy ezzel a szólóvitorlázásra irányítsák az emberek figyelmét. Hogy megmutassák, a jó eredmény nem megvásárolható, a teljesítmény a hajó és a vitorlázó tudásának, kettejük együttes fejlődésének hozadéka. Egy jó vitorlázó tudja, mitől megy jól a hajó, ez a fajta komplex gondolkodás pedig fontos volt, hogy elkezdődjön a hazai vitorlássportban is. Fontos alapelv az is, hogy ahelyett, hogy mindig valami újat, valami drágábbat alkotnánk, inkább a meglévőt fejlesszük. Fa Nándor szerint a high tech hajó nem csak attól high tech, hogy a legmodernebb anyagból épült, a legújabb technológiával, hanem attól is, amilyen tudással rendelkezik a vele versenyző vitorlázó. Az ő értelmezésében hajó és a vitorlázó folyamatos fejlesztése és fejlődése teszi igazán innovatívvá a vitorlázást. Arról, hogy hogyan vitorlázzák meg a hajót, folyamatos eszmecsere zajlik a 8m-es osztályban. Egymás fejlesztéseinek megosztása és a szellemiség átadása legalább annyira fontos része a folyamatnak, mint a technológia, amivel a hajó készül.

 

A 8m osztály versenyzői között nagy összefogás van. A tavalyi MOL Nagydíjra jött egy vitorlázó Szlovéniából. Csodálkozva nézte, micsoda hajók, fejlesztések vannak itt, milyen sebességgel röpködnek a vízen. Majd miután eltöltött pár napot ebben a közösségben, megértette, hogy lehetséges ez. Folyamatos diskurzust folytatnak a hajótulajdonosok, hogy mik lehetnek azok a fejlesztések, amik valódi haszonnal bírnak, és mik azok, amik csak irreálisan növelik a fejlesztés költségét, de nem gyorsítanak annyit a hajón. Ez mindig újabb és újabb megoldásokhoz vezet. Ez a fajta innovatív gondolkodás motivációt jelent azok számára is, akik nem tudnának megengedni maguknak egy új hajót, vagy nem szánnának annyit hajóépítésre, viszont a szólóvitorlázás érdekli őket. Egy régebbi hajó átalakítása, majd a vele való vitorlázás megtanulása ugyanúgy kihívás, ugyanakkora újító erő szükséges hozzá.

Kezdenek megjelenni olyan fiatal vitorlázók is, akik lehetőségeikhez mérten szereznek egy hajót – általában egyre korszerűbbeket -, és ezeken kezdenek „tanulni” szólóvitorlázni, miközben folyamatosan zakatol az agyuk, hogyan, merre lehetne tovább fejlődni. Ez lelkesít mindenki mást is, ahogyan az is, ahogy egyre újabb módokon vitorlázzák meg hajóikat, tolják ki határaikat.

 

 

A 8m Open osztály idén belépett a Volvo High Tech Regattára is. Az ötletnek, hogy kizárólag a leginnovatívabb hajók részvételével egy látványos versenyt rendezzenek a Balatonon, abszolút helye van. Ahogy Nándort, úgy a szervezőket is a magas színvonal és a folyamatos fejlődés motiválja ez pedig pozitív irányba mutat. A 8m Open osztály számára fontos, hogy a két nagy szólóversenyen túl is legyenek olyan alkalmak, ahol egymás között mérhetik össze tudásukat akár szóló, akár négykezes felállásban. A 8m Open közösségben képviselt értékek a Volvo High Tech Regattához is hozzáadhatják azt a közös gondolkodást, mely az innováció iránti elkötelezettség mellett a versenyzés módjának, technikájának folyamatos fejlődéséhez is motivációt ad a csapatok számára. Ez hosszabb távon akár azt is hozhatja magával, hogy a Regatta az izgalmas versengésen túl egy afféle „szakmai műhelyt” alkot majd a csapatok között. Mindaddig, amíg a fejlődés és a minőségi vitorlázás a mozgató rugója az eseménynek, a 8méteres osztálynak helye van a rajtvonalon.

 

A 8m Open osztály jövőjét illetően Fa Nándornak nagy tervei vannak. Ezek a hajók a tőkesúlynak köszönhetően 110 fokos dőlésből is visszaállnak, így megfelelnek a nagyhajós előírásoknak – miközben lassan egy skiff sebességével rendelkeznek. És még bőven van mit fejleszteni! A vitorlázás evolúciója a szárnyalás felé tart: a cél a nedvesített felület csökkentése. Emellett fontos a biztonságos vitorlázás szem előtt tartása, ez a foil egytestűek megjelenésével még nagyobb kérdés lesz. Az új America’s Cup hajó koncepciója már megjelent, de még nem forrott ki teljesen – egyelőre inkább provokációnak tűnik, de egyben olyan iránymutatást is jelent, ami mindenkit motivál. A fejlesztések gőzerővel folynak, a szárnyalás lehetőségét egy tőkesúlyos hajóba beletenni még komplexebb feladat. De ezt majd talán egy következő beszélgetésben részletezzük…

 

A Volvo High Tech Regatta 8m Open osztály résztvevői:

 

  • Fazék (Flaar 26 Air) – Fazekas László
  • Code 8 (Code 8) – Simon Tamás
  • Nelson Flottalízing (Flaar 26 RR) – Varga Lajos
  • Kolibri (Flaar 26) – Juhász György
  • Passion 8 (Code 8) – Nagy Albert
  • Tantál (P26) – Fazekas Gábor
  • Fahajó (8m Pro) – Vörös Gábor

 

A 8m Open osztály futamai a Volvo High Tech Regattán, nyomon követhetők a KWINDOO rendszerén és az élő videóképen keresztül, s verseny facebook hírfolyamában vagy az óránkénti videós összefoglalókban!

 

Borítókép: Szólóvitorlázás